سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آمدن سیدحسن خمینی، در انتخابات1400 چیزی را عوض نمیکند

صادق زیباکلام: آمدن سیدحسن خمینی، چیزی را عوض نمی‌کند و 24 میلیون همچنان پای صندوق رأی نخواهند آمد | 23 اسفندماه 1399

 

???مطرح کردن جناب سیدحسن خمینی بعنوان نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات سال آینده، و امید بستن به ایجاد یک موج کشوری، جهت شکل‌گیری یک «دولت ملّی» فراجناحی، مبیّنِ این واقعیت تلخ است که گویا اساساً اصلاح‌طلبان در جامع? ایران زندگی نمی‌کنند و در رویا و خواب‌وخیال بسر می‌برند. یک‌زمان می‌گویند که ما «تکلیف ملّی» داریم، و باید در انتخابات1400 شرکت کنیم؛ و خواهان حضور اصلاح‌طلبان، با چهره‌های سرشناسِ اصلاح‌طلب، همچون محمدرضا عارف، مسعود‌ پزشکیان، محسن هاشمی یا اسحاق جهانگیری هستند. اخیراً بسمت حجت‌الاسلام خمینی رفته و امیدوارند با آوردنِ ایشان، بعنوان یک چهر? «فرا ملّی»، باعث ایجاد یک جنب‌وجوش و گرمیِ فضای انتخاباتی شوند.

 

???ظاهراً اصلاح‌طلبانی که اصرار بر حضور در انتخابات دارند و بدنبال ایجاد شور انتخاباتی هستند، هنوز متوجه نشده‌اند که اگر خود جناب خاتمی هم حضور پیدا کنند، موجی بوجود نخواهد آمد.

 

???واقعیت تلخی که اصلاح‌طلبانِ مایل به‌شرکت در انتخابات، هنوز متوجه نشده‌اند، آن است که تجرب? چهارسال? دولت دوم آقای روحانی، نشان داد که شرکت در انتخابات، منجر به‌هیچ تغییر و تحولی نمی‌شود. هم? سیاست‌هایی که قبل از تشکیل دولت آقای روحانی در جریان بود، بعد از انتخاب ایشان هم همچنان ادامه پیدا کرد. آن 24میلیون، اگر از بنده یا دیگران، که آن‌همه اصرار بر شرکت در انتخابات می‌نمودیم، بپرسند که آقای زیباکلام، یک‌مورد بما نشان بده، که کدام تغییر در سیاست خارجی یا داخلی، در نتیج? رأیِ ما صورت گرفت، من پاسخی ندارم.

 

???اگر تغییر و تحولی تا خردادماه بوجود نیاید (که خیلی بعید بنظر می‌رسد اتفاق بیفتد)، من بعید می‌دانم حتی دَه درصدِ آن 24میلیون در انتخابات شرکت کنند. شوربختانه مجموع? نظام و آقای روحانی، نشان دادند که امید بستن به‌صندوق‌رأی، چقدر امیدی واهی و عبث است.